Woonvoorzieningen
Wat is het?
De gemeente kan u helpen als u niet meer normaal uw woning kunt gebruiken. Bijvoorbeeld door een ziekte, een beperking of ouderdom. De gemeente zoekt samen met u naar een oplossing. In bepaalde gevallen kunt u hulp krijgen om de bereikbaarheid, toegang en het gebruik van uw woning te verbeteren. Deze hulp van de gemeente heet een woonvoorziening. Maak daarvoor telefonisch een afspraak (0495) 677 111.
Voor inhoudelijke vragen over de Wmo kunt u elke werkdag bellen tijdens het telefonisch spreekuur van 09.00 tot 11.00 uur.
Soort hulp
Welke hulp de gemeente geeft, hangt af van wat voor u de beste oplossing is. Allereerst bekijkt de gemeente of u zelf uw probleem kunt oplossen. Dit kan bijvoorbeeld door hulp van familie, huisgenoten, vrienden en bekenden. Verder kijkt de gemeente ook of u geholpen bent met een algemene hulpdienst. Helpt dit u niet? Dan kan de gemeente u individuele hulp geven.
Individuele hulp
De gemeente kan u bijvoorbeeld het volgende bieden:
- aanpassingen in uw woning
- een geldbedrag om naar een andere woning te verhuizen
- een geldbedrag, zodat u zelf een woningaanpassing kunt betalen
- een hulpmiddel voor uw woning zoals een tillift
Bijdrage in de kosten
De gemeente kan van u een bijdrage in de kosten vragen. Het CAK bepaalt de hoogte van de bijdrage aan de hand van uw inkomen en vermogen en eventuele andere voorzieningen die u krijgt. Enkele voorbeelden van woningaanpassingen:
- verbeteren van toegangspaden
- aanbrengen van hellingbanen
- de woning herkenbaar maken (bijvoorbeeld als u slechtziend bent)
- verbreden van deuren
- automatische deuropeners plaatsen
- drempels verwijderen
- toiletstoel/douchestoel plaatsen
- traplift installeren
Hoe lang duurt het?
- Nadat u zich gemeld heeft bij de gemeente, heeft het college 6 weken de tijd om onderzoek te doen.
- U krijgt een verslag van de uitkomsten van het onderzoek en de oplossing die de gemeente u wil bieden.
- Daarna kunt u een aanvraag indienen. Binnen 2 weken na de aanvraag ontvangt u bericht.