Veel gestelde vragen leerlingenvervoer
Hoe dien ik een nieuwe aanvraag in?
U kunt een aanvraag indienen via de blauwe knop op de pagina https://www.nederweert.nl/leerlingenvervoer.
Mijn kind heeft een beschikking voor leerlingenvervoer in dit schooljaar. Moet ik voor het komend schooljaar opnieuw een aanvraag indienen?
Ja, de beschikking die u heeft voor dit schooljaar heeft een einddatum. Dit is in de meeste gevallen de laatste schooldag van het schooljaar. Ieder jaar moet u een nieuwe aanvraag indienen. U dient een nieuwe aanvraag in via de blauwe knop op de pagina https://www.nederweert.nl/leerlingenvervoer. U kunt daar mogelijk uw oude aanvraag openen. Dan hoeft u alleen de wijzigingen aan te geven en de aanvraag in te dienen.
Als ik al eerder een aanvraag leerlingenvervoer heb ingediend, moet ik dan alle bijlagen nog een keer opsturen?
U hoeft geen nieuwe schoolverklaring op te vragen als de aanvraag voor dezelfde school is. Als voor het beoordelen van de aanvraag extra of nieuwe informatie nodig is, dan wordt u hierover geïnformeerd door het team leerlingenvervoer. In sommige situaties moet een IB-60 formulier van de Belastingdienst worden meegestuurd. Dit formulier moet u jaarlijks opnieuw aanvragen.
Mijn kind woont zowel bij mij als bij mijn ex-partner (co-ouderschap). Wie moet de aanvraag indienen?
In geval van co-ouderschap moeten beide ouders een aanvraag leerlingenvervoer indienen bij de eigen gemeente.
Wat moet ik doen als ons gezin gaat verhuizen?
Als het woonadres van de leerling verandert, moet dit zo snel mogelijk worden doorgegeven aan de gemeente. U doet dit via de blauwe knop 'Leerlingenvervoer aanvragen' op de pagina https://www.nederweert.nl/leerlingenvervoer. U kunt daar uw oude aanvraag openen. Daarna past u het adres aan en vult u de ingangsdatum in. Als u alle wijzigingen heeft doorgevoerd, kunt u de aanvraag indienen. Houdt u rekening met een verwerkingstijd voor het inplannen van het vervoer vanaf het nieuwe adres. De vervoerder heeft hier maximaal 5 werkdagen voor nodig.
Wat moet ik doen als mijn kind naar een andere school gaat?
Als uw kind naar een andere school gaat, dan geeft u dit zo snel mogelijk door aan de gemeente. U doet dit via de blauwe knop 'Leerlingenvervoer aanvragen' op de pagina https://www.nederweert.nl/leerlingenvervoer. U kunt daar mogelijk uw oude aanvraag openen. Daarna past u de naam van de school aan én vult u de ingangsdatum in. Als u alle wijzigingen heeft doorgevoerd, kunt u de aanvraag indienen. Het team Leerlingenvervoer kan u om aanvullende informatie vragen. Bijvoorbeeld een school- en/of medische verklaring.
Houdt u rekening met een verwerkingstijd voor het inplannen van het vervoer naar het nieuwe adres. De vervoerder heeft hier maximaal 5 werkdagen voor nodig.
Wat moet ik doen als de school van mijn kind gaat verhuizen?
Als de school van uw kind gaat verhuizen, dan moet de school dit zo snel mogelijk doorgeven aan de gemeente. U moet de wijziging ook zelf doorgeven. Via de blauwe knop 'Leerlingenvervoer aanvragen' op de pagina https://www.nederweert.nl/leerlingenvervoer. U kunt daar uw oude aanvraag openen. Daarna past u het adres van de school aan én vult u de ingangsdatum in. Als u alle wijzigingen heeft doorgevoerd, kunt u de aanvraag indienen. Houdt u rekening met een verwerkingstijd voor het inplannen van het vervoer naar het nieuwe adres. De vervoerder heeft hier maximaal 5 werkdagen voor nodig.
Wat moet ik doen als de school van mijn kind er niet tussen staat in de scholenlijst?
Als u ziet dat de school er niet tussen staat in de scholenlijst, dan kunt u deze zelf toevoegen. Dit kunt u doen door onderaan de lijst - andere school dan bovenstaande - te selecteren en klikt u op ‘Volgende’. In deze stap kunt u zelf de school toevoegen.
Wat moet ik doen als ik voor mijn kind een ander soort leerlingenvervoer wil aanvragen?
Als u voor uw kind het type leerlingenvervoer wilt aanpassen, dan geeft u dit zo snel mogelijk door aan de gemeente. U doet dit via de blauwe knop 'Leerlingenvervoer aanvragen' op de pagina https://www.nederweert.nl/leerlingenvervoer. U kunt daar uw oude aanvraag openen. Daarna past u de gewenste voorziening aan én vult u de ingangsdatum in. Als u alle wijzigingen heeft doorgevoerd, kunt u de aanvraag indienen. Het team Leerlingenvervoer kan u om aanvullende informatie vragen. Bijvoorbeeld een school- en/of medische verklaring. Houdt u rekening met een verwerkingstijd voor het inplannen van het vervoer. De vervoerder heeft hier maximaal 5 werkdagen voor nodig.
Wat moet ik doen als ik andere wijzigingen wil doorgeven?
Andere wijzigingen die van invloed zijn op het door u aangevraagde leerlingenvervoer kunt u per e-mail sociaaldomein@nederweert.nl doorgeven. Geeft u duidelijk aan wat u wilt aanpassen en met ingang van welke datum. Dat kan zijn een wijziging in reisdagen, een structurele wijziging van het ophaal- of afzetadres, wijziging in stage, etc. Het team Leerlingenvervoer kan u om aanvullende informatie vragen. Bijvoorbeeld een stageovereenkomst.
Wat moet ik doen als ik bij de aanvraag op een andere voorziening uitkom dan ik wil?
De informatie die u ziet bij het indienen van de aanvraag is een voorlopige uitkomst gebaseerd op de door u ingevulde informatie. Er is in het opmerkingenveld ruimte om een nadere toelichting te geven. Samen met aanvullende (medische) verklaringen kunt u de aanvraag gewoon indienen. Deze informatie wordt meegenomen bij de beoordeling van uw aanvraag.
Mijn kind is rolstoelgebonden tijdens het vervoer. Waar moet ik op letten?
Om te reizen met de (taxi)bus is het per 1 juli 2019 verplicht een ISO-gecertificeerde rolstoel te hebben. Een gecertificeerde rolstoel is herkenbaar aan een sticker met een gele cirkel waarin een symbool van een veiligheidshaakje staat. Als uw kind tijdens de rit in de rolstoel moet blijven zitten, dan moet deze sticker op de rolstoel zitten. Als de rolstoel deze sticker niet heeft, betekent dit dat uw kind niet mee mag met het leerlingenvervoer. Heeft u vragen over deze certificering en hoe dit zit met de rolstoel van uw kind? Dan kunt u contact opnemen met de leverancier van de rolstoel.
Waar kan ik terecht met een klacht over de uitvoering van het leerlingenvervoer?
Klachten kunnen gemeld worden bij Omnibuzz.