Uittreksel persoonsgegevens BRP

Wat is het?

Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) is een officiële verklaring dat u in Nederweert woont. Hierop staan uw naam, adres, woonplaats, geboorteplaats en geboortedatum. U heeft bijvoorbeeld een uittreksel nodig als u zich wilt inschrijven voor een woning, als u uw auto wilt overschrijven of als u gaat trouwen of scheiden.

Soorten uittreksels

Er zijn verschillende soorten uittreksels. Kijk dus goed welk uittreksel u nodig heeft. De kosten voor een verkeerd aangevraagd uittreksel worden niet terugbetaald. Hieronder ziet u welke uittreksels er zijn.

  • Uittreksel BRP basis (NAW met BSN): voor een inschrijving op een school of bij een examen.
  • Uittreksel BRP met burgerlijke staat: voor het aanvragen van een faillissement.
  • Uittreksel BRP met nationaliteit en datum vestiging Nederland: voor de rechtbank, bijvoorbeeld bij een echtscheiding of bewindvoering.
  • Uittreksel met actueel adres.
  • Uittreksel voor historische adressen: voor een woningbouwvereniging of het opzeggen van een abonnement.
  • Internationaal uittreksel (Nederlands, Frans, Duits, Engels): voor zaken in het buitenland.
  • Internationaal uittreksel (Nederlands, Spaans, Italiaans, Turks): voor zaken in het buitenland.
  • Er zijn ook andere uittreksels uit de BRP, zoals Bewijs van Nederlanderschap of een Bewijs van in leven zijn.

Meer informatie over de BRP

Op de website van de Rijksoverheid vindt u nog meer informatie over de BRP.

Voor wie kunt u een uittreksel aanvragen?

  • Voor uzelf.
  • Voor uw kind dat bij u woont. Ook als hij of zij ouder is dan 18 jaar.
  • Voor iemand anders, als deze persoon u hiervoor machtigt. Dat kan in een brief waarin hij of zij opschrijft dat u toestemming krijgt om als gemachtigde op te treden.

U kunt het uittreksel direct online of na afspraak in het gemeentehuis aanvragen.

Een digitale aanvraag kunt u alleen voor uzelf doen. In het gemeentehuis kunt u een uittreksel voor een ander ophalen. U moet dan wel schriftelijke toestemming hebben, en een geldig identiteitsbewijs van uzelf en van de ander).

Wat moet ik doen?

Online 

Met de online aanvraag BRP regelt u de aanvraag en betaling in hooguit 10 minuten. U krijgt het online aangevraagde uittreksel binnen vijf werkdagen thuisgestuurd. Voor de online aanvraag heeft u DigiD en internetbankieren nodig. 

DigiDUittreksel persoonsgegevens BRP aanvragen

In het gemeentehuis

Maakt u eerst een afspraak. Neem naar de afspraak een geldig legitimatiebewijs mee en uw pinpas of contant geld. Vraagt u het uittreksel voor iemand anders aan, denk dan ook aan de machtiging plus een geldig legitimatiebewijs van degene voor wie de aanvraag is.

Afspraak uittreksel persoonsgegevens BRP aanvragen

Wat zijn de kosten?

€ 8,00 (de kosten voor een verkeerd aangevraagd uittreksel worden niet terugbetaald).

Hoelang duurt het?

  • Vraagt u uw uittreksel online of schriftelijk aan? Dan stuurt de gemeente het per post naar u toe.
  • Vraagt u uw uittreksel persoonlijk aan bij het gemeenteloket? Dan krijgt u het direct mee. Dit geldt ook als u iemand machtigt.

Bent u tevreden over deze pagina?