Resultaten focusbijeenkomst Bedrijventerreinen
Wonen
- Maximale bebouwingspercentage werkt beperkend. Laat dit los, mits er aan regels wordt voldaan zoals brandveiligheid en parkeren op eigen terrein.
- Logistiek heeft minimale bebouwing nodig. Dat is financieel niet haalbaar door de bebouwingsnorm.
- Wil je industrie tegen een woongebied? Misschien kan industrie een buffer zijn tussen A2 en woongebied.
- Geen bedrijfswoningen op bedrijventerreinen toestaan.
Mobiliteit
- Keuze voor het niet aanleggen van randweg heeft impact. Nieuwe locatie dichtbij A2, anders ontstaat er nog meer druk op de lokale ontsluiting. Dit ligt wel aan het soort bedrijf.
- A2 is van belang voor de toelevering van kleinere bedrijven, maar hoeft niet voor iedereen een vereiste te zijn.
- Openbaar vervoer is slecht. Hier wordt naar gekeken bij de aanname van personeel.
- Door files ontstaan veel sluipwegen.
- Biedt vervoer over het water een oplossing om de doorstroming te verbeteren?
- Aansluiting Onze Lieve Vrouwestraat, Klaarstraat en Ketelaarsweg is niet goed.
- Veel ongelukken op grote en ruime kruisingen.
- Meeste verkeersstromen zijn forensen, dit zorgt voor meer verkeer dan lokale bedrijven.
- Door verbeteren openbaar vervoer en verbeteren van fietspaden mensen uit de auto krijgen.
- Let op logistieke aansluiting.
- Stimuleer fietsen, want de auto wordt steeds duurder.
- Goed openbaar vervoer is een pre om stagiaires uit de regio te werven.
- Busverbindingen kunnen veel beter. Denk ook aan verbindingen met andere dorpen uit de regio zoals Helmond, Budel en Maarheeze.
- Autobereikbaarheid van alle terreinen is goed. Behalve de brug bij Aan Veertien.
- Ontsluiting Ketelaarsweg is niet goed, vrachtwagens zijn daar een groot probleem.
- Verkeersveiligheid Pannenweg 1 en 2 prima. Aan Veertien, Ospel en Hulsenweg zijn gevaarlijk en niet overzichtelijk.
- Problematiek van parkeren op eigen terrein hangt af van het type bedrijf en terrein.
- Deelmobiliteit is voor de bühne en krijg je bij lokale MKB niet gefaciliteerd. Iedereen wil gaan en staan waar ze dat zelf willen.
- Kosten voor openbaar vervoer wegen niet op tegen de voordelen die het oplevert.
- Fietsveiligheid bij Ketelaarsweg is een aandachtspunt.
- Bewegwijzering naar industrieterreinen mag beter.
Groen
- Planten, groen en sporttoestellen toevoegen zodat recreatie op bedrijventerreinen verbetert. Denk aan lunchrondjes en wandelroutes.
- Pannenweg 2 is recenter opgezet en daardoor ruimer en groener ingericht. Hier wordt ook recreatief gebruik van gemaakt.
- Pannenweg 2 is een terrein met een plan en aandacht voor klimaatadaptie. Probeer dit slimmer in te zetten dan alleen gras, bomen en struiken. Bijvoorbeeld verticaal groen voor beperkte ruimte.
- Groen is belangrijk voor een prettig werk- en leefmilieu.
- Groen op een bedrijf doet iets aan hittestress en waterberging. Door dit gezamenlijk als gemeente te organiseren creëer je een slimme win-win.
- Groen op Pannenweg 1 is te compact neergezet.
- Pannenweg 1 is divers opgezet, variërend in wel of geen groen, parkeren en woningen.
Leefbaarheid
- Veel bedrijven starten in het buitengebied. Doorstroom naar bedrijventerrein is moeilijk.
- Lokale ondernemers willen lokaal blijven ondernemen, ook aantrekkelijk voor behoud van personeel.
- Aanbod lokale doorgroeimogelijkheden is beperkt, de vraag hiernaar is onbekend. Dit zou je kunnen achterhalen door te kijken of bedrijven op andere locaties ruimtes bijhuren.
- Let op met verdozing, dit neemt veel ruimte in, maar heeft weinig toegevoegde waarde aan de lokale economie.
- Creëer aanbod voor regio Midden-Limburg.
- Het is de taak van de gemeente om ervoor te zorgen dat grond uitgegeven kan worden.
- Criteria: aantal verkeersbewegingen, milieubelasting, aantal werknemers, energieverbruik.
- Zorg voor een mix van hoogwaardig en laaggeschoolde werkgelegenheid. Dit mag beter gepromoot worden. Het is voor veel mensen onbekend dat er veel bedrijvigheid met veel toegevoegde waarde is.
- Op een gegeven moment is het bedrijf uitgegroeid op de huidige kavel. Doorgroei binnen de gemeente zou mooi zijn. Dat is momenteel niet mogelijk.
- Lokale werkgelegenheid creëren, heeft te maken met aantrekkelijkheid van bedrijven en aanbod van divers werk.
Duurzaamheid
- Meer collectiviteit op het gebied van afval, energie, etc. Pannenweg 2 organiseert e.e.a. collectief. Bij andere terreinen is dit volledig individueel.
- Er lopen projecten op Nederweerter schaal waarbij afval van het ene bedrijf een grondstof is voor het andere bedrijf.
- Glasvezel is niet beschikbaar op alle terreinen.
- Gescheiden systeem en wadi op Pannenweg 2 werken goed. Er is geen sprake van hittestress.
- Elektrisch verkeer belast te veel.
- Veel daken zijn niet geschikt voor zonnepanelen.
- Eventueel zonnepanelen boven parkeerplaatsen, maar dit is lastig als er zonder zon toch stroom nodig is.
- Windmolens zijn ook een oplossing, maar het moet ook passen in het grote geheel.
- Ruimte reserveren voor circulaire bedrijven en bedrijven die de energietransitie faciliteren.
- Oplossingen voor circulaire transactie en energietransitie wellicht bij stoppende agrarische bedrijven.
- Circulaire grondstoffen komen uit heel Nederland en Europa. Ze moeten ook lokaal gemaakt en gecirculeerd kunnen worden om aan de doelstelling van 2050 te voldoen. 100% circulair, geen afval en CO2 neutraal.
- Netwerkbelasting is geen probleem, maar kan dat wel worden.
- Verzwaring netwerk is momenteel niet toegestaan.
- Pilot Pannenweg 2 met zonnepanelen en waterkrachtcentrale.
- Gemeente mag hierin regierol pakken.
Bedrijvigheid
- Geen kavels voor lokale MKB en omgeving zorgt voor druk op bestaande kavels.
- Inschatting vraag om kavels: 70% lokaal, 30% buitenaf. Ongeveer 60% zijn verplaatsers die willen doorgroeien.
- Geen behoefte aan grootschalige kantoren.
- Opleidingsinstituut realiseren met een mix van scholing en maakindustrie.
- Ondermijning is er, maar je hebt het niet in de gaten.
- Economie is van invloed op de ruimte die ontstaat. Als je nu start met de ontwikkeling van een bedrijventerrein ben je te laat.
- Er zit ruimte in vrijkomende agrarische bebouwing. Let wel op de transportbewegingen.
- Door krapte worden verouderde terreinen opgeknapt.
- Veel behoefte aan logistieke ruimte.
- Uitbreiding met een gemengde structuur. Moet wel in de ruimte passen.
- Kritisch zijn op soort ondernemer. Mag breder zijn dan lokaal ondernemerschap. Criteria: herkomst, schaal, bijdrage productieketen regio, toegevoegde waarde voor andere bedrijven, lokaal werkgelegenheid creëren, aantal verkeersbewegingen, milieubelasting, aantal werkplaatsen per vierkante meter, energieverbruik en type werkgelegenheid.
- Solitaire kantoren vormen belemmering voor omgeving op een bedrijventerrein, omdat dit hetzelfde behandeld moet worden als een woning.
- In verband met krapte mogelijk Staat als bedrijventerrein behouden.
Communicatie
- Gemeente heeft een bemiddelende rol om gezamenlijke activiteiten van de grond te laten komen.
- Visie moet flexibel zijn zodat bij marktontwikkelingen aangesloten kan worden.
- Gemeente kan helpen bij doorstroom van bedrijven.