Nummer 50 - 25 september 2020

Project N266 – N275 Nederweert

De gemeente Nederweert en de Provincie Limburg werken samen aan het verbeteren van de verbinding N266 - N275. Dit doen we om de regionale bereikbaarheid, leefbaarheid en de verkeersveiligheid te verbeteren. Hierbij spelen we tegelijkertijd in op een aantal gewenste ontwikkelingen. Op dinsdag 13 oktober is een belangrijk moment in het proces. De raad wordt dan voorgesteld te kiezen voor een tunnel onder de N275 tussen de Rijksweg Zuid en Staat. Daarmee geeft het college voorrang aan het lokale fietsverkeer boven het regionale fietsverkeer.

Alternatief

In de laatste nieuwsbrief hebben we u verteld over de mogelijke aanleg van een snelfietsroute tussen Weert en Nederweert en een onderzoek naar een fietsbrug over de Zuid-Willemsvaart. Deze brug zou een alternatief kunnen zijn voor een geplande fiets- en voetgangerstunnel onder de N275 tussen de Rijksweg Zuid, de oude weg naar Weert, en Staat.

Voorstel aan de raad

Om het college en de gemeenteraad een goede afweging te laten maken tussen de brug en de tunnel en de haalbaarheid van een snelfietsroute, heeft een projectgroep alle voor- en nadelen zo goed mogelijk in beeld gebracht. Denk daarbij aan verkeersveiligheid, de ruimtelijke inpasbaarheid, de voor- en nadelen op het lokaal en regionaal fietsnetwerk, de sociale veiligheid en het comfort voor de fietser. Tenslotte spelen de kosten natuurlijk ook een rol.

Algemeen belang versus individueel belang

Er is in deze fase van het project vooral gekeken naar het algemeen belang en nog niet naar het individuele belang. Zoals u in de vorige nieuwsbrief kon lezen is daarom bij de afweging alleen de groep stakeholders om advies gevraagd, die eerder betrokken was bij de totstandkoming van het Nieuwe Alternatief. Denk hierbij onder andere aan de dorpsraden van Budschop en Nederweert, buurtvereniging Schoor, de Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland etc. Uiteraard houden we zoveel mogelijk rekening met ieders belang. Zodra de raad een definitieve keuze heeft gemaakt, betrekken we daarom ook de bewoners bij de uitwerking van de diverse deelprojecten.

Voorkeur voor tunnel

De uiteindelijke conclusie is dat de verschillende voor- en nadelen van de brug en tunnel elkaar niet zoveel ontlopen. Het grootste verschil is dat de fietstunnel beter in het lokale fietsroutenetwerk past. De brug past beter in het regionale fietsroutenetwerk. Het college vindt lokale bereikbaarheid erg belangrijk. Daarom wordt de gemeenteraad voorgesteld om te kiezen voor de aanleg van een fietstunnel in plaats van een brug. Deze keuze is overigens in lijn met het eerder vastgestelde Nieuwe Alternatief. Dat alternatief ging immers al uit van een tunnel.

Snelfietsroute

Behalve de keuze voor een tunnel wordt de raad op dinsdag 13 oktober gevraagd in principe in te stemmen met de aanleg van de snelfietsroute Weert – Nederweert en een definitief besluit te nemen bij vaststelling van de programmabegroting 2021 – 2024. Het college stelt ook voor om de structuurvisie voor de Kanaalzone in te trekken. De structuurvisie ging nog uit van de aanleg van een randweg. Door intrekking van deze structuurvisie sluit het ruimtelijk beleid voor de Kanaalzone beter aan bij het vastgestelde voorkeursalternatief voor de N266 – N275 Nederweert.

Raadsvoorstel en achterliggende stukken

In de vorige nieuwsbrief informeerden we u al over de reacties van de stakeholders. Het complete overzicht van reacties, de QuickScan naar de brug en tunnel, de afwegingsnotitie en het raadsvoorstel zijn te vinden op deze website. De raadsvergadering op 13 oktober is ook via de website of Nederweert24 live te volgen.