Meldpunt goed verhuurderschap
Huurt u een woning of ruimte en hebt u een klacht over de verhuurder? Bijvoorbeeld omdat de verhuurder u discrimineert of oneerlijke servicekosten rekent? U kunt dergelijk ongewenst gedrag van verhuurders melden bij de gemeente. Gaat uw melding over een woningcorporatie? Dan kunt u de klacht indienen bij de klachtencommissie van desbetreffende woningcorporatie.
Wat kunt u melden?
U kunt een melding doen over deze situaties:
- De verhuurder discrimineert u;
- De verhuurder bedreigt u of maakt u bang;
- De verhuurder vraagt een te hoge waarborgsom. Een borg mag nooit meer zijn dan twee maanden huur;
- De verhuurder maakt geen schriftelijk huurcontract;
- De verhuurder geeft geen goede informatie over:
- Rechten en plichten bij de huur van de woning als die niet in het huurcontract staan;
- De hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt;
- Hoe u met de verhuurder in contact kunt komen;
- Hoe u met het meldpunt goed verhuurschap in contact kunt komen;
- De servicekosten. U moet een compleet overzicht van de kosten krijgen;
- De verhuurbemiddelaar vraagt bemiddelingskosten.
Melden aan de gemeente kan via het formulier hieronder of telefonisch via (0495) 677 111.