Identiteitskaart vermissing
Wat is het?
Is uw identiteitskaart gestolen of bent u het kwijt? Dan is het verstandig om uw gestolen of verloren reisdocument zo snel mogelijk te laten registreren. Hiervoor legt u een verklaring van vermissing af bij de gemeente. Aangifte doen bij de politie is niet verplicht, maar kan verstandig zijn als er duidelijk sprake is van een misdrijf (b.v. diefstal).
Afspraak doorgeven vermissing identiteitskaart
Hoe werkt het?
Identiteitskaart teruggevonden?
Vindt u uw reisdocument terug nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht het document in te leveren bij uw gemeente. U kunt uw teruggevonden document dus niet meer gebruiken als reisdocument. Het document staat namelijk als vermist geregistreerd. Deze registratie is niet terug te draaien. Het gebruik van een teruggevonden reisdocument is strafbaar. De gemeente vernietigt het document om fraude en misbruik te voorkomen.
Identiteitskaart gevonden door iemand anders?
Heeft iemand uw reisdocument als gevonden voorwerp bij de gemeente ingeleverd? Dan wordt het reisdocument ongeldig gemaakt. Ook als u de vermissing nog niet heeft gemeld bij de gemeente. Dit om misbruik te voorkomen. U kunt een nieuw reisdocument aanvragen.
Wat moet ik doen?
Een verklaring van vermissing afleggen is verplicht om een nieuw reisdocument aan te vragen. Ook is het aan te raden om een verklaring van vermissing te doen als er geen nieuw reisdocument aangevraagd hoeft te worden, omdat u nog een ander reisdocument hebt. De overheid registreert bij een verklaring van vermissing het documentnummer van uw vermiste identiteitskaart. Deze registratie helpt bij de strijd tegen identiteitsfraude.
U legt een verklaring van vermissing af. Dat kan direct online of tegelijkertijd met een nieuwe aanvraag.
Na de melding registreert de gemeente uw reisdocument de vermissing. Bij controle is dan zichtbaar dat uw reisdocument ongeldig is. Hierdoor kan er geen misbruik van gemaakt worden.
U moet uw identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag.
Aangifte doen bij verzekering tegen diefstal
Is uw identiteitskaart gestolen en bent u verzekerd tegen diefstal? Dan is het handig om aangifte te doen bij de politie zodat u dit kunt aantonen.
Aangifte doen in het buitenland
Bent u uw identiteitskaart in het buitenland kwijtgeraakt? Doe meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Daarna kunt u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument aanvragen. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie. Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een identiteitskaart aanvragen.
Noodpaspoort aanvragen
Bent u uw identiteitskaart kwijtgeraakt en moet u onmiddellijk op reis? U kunt dan een noodpaspoort aanvragen. Het noodpaspoort is alleen om te reizen. Bij de Koninklijke Marechaussee kunt u het noodpaspoort aanvragen.
Wat heb ik nodig?
- Een goedgelijkende pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag en voldoet aan de pasfoto-eisen.
- Eventueel het buitenlandse proces-verbaal als u uw identiteitskaart in het buitenland bent kwijtgeraakt
Pinpas. - U betaalt direct bij de aanvraag.
Hoe lang duurt het?
Meestal is uw identiteitskaart na 6 werkdagen klaar.
Het kan zijn dat de gemeente onderzoek moet doen om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat u uw identiteitskaart krijgt.
Wat kost het?
2025
Soort identiteitsbewijs | Normale aanvraag | Spoedtoeslag | Geldigheid |
---|---|---|---|
Identiteitskaart vanaf 18 jaar | € 78,50 | € 59,10 | 10 jaar |
Identiteitskaart t/m 17 jaar | € 42,35 | € 59,10 | 5 jaar |
Identiteitskaart afhalen
Na een week haalt u uw identiteitskaart zelf op bij de snelbalie. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 18 jaar. U dient hiervoor een afspraak te maken.