Identiteitskaart

Wat is het?

Identiteitskaart aanvragen

De identiteitskaart is goedkoper dan een paspoort. U kunt hiermee alleen niet naar alle landen van de wereld reizen. Op de website van de Rijksoverheid leest u naar welke landen u wel kunt reizen met een identiteitskaart. U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente. Maak daarvoor een afspraak. Na ongeveer een week kunt u uw identiteitskaart afhalen.

Online afspraak maken identiteitskaart aanvragen

Identiteitskaart afhalen

  • U haalt uw identiteitskaart persoonlijk op bij de snelbalie. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 18 jaar. U dient hiervoor een afspraak te maken.

Online afspraak maken identiteitskaart ophalen

Spoedaanvraag

  • Heeft u uw identiteitskaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u de identiteitskaart voor 14.00 uur aanvraagt, dan kunt u hem in de meeste gevallen de volgende werkdag (na 12.00 uur) ophalen.
  • Heeft u uw oude identiteitskaart niet meer? Dan kunt u een spoedaanvraag doen. De aanvraag duurt dan waarschijnlijk wat langer.
  • Vertrekt u vandaag al? Neem dan contact op met de Marechaussee voor een nooddocument.

Reizen met kinderen

Reist u met uw kinderen naar het buitenland en heeft u een andere achternaam dan zij? Dan heeft u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent, of het ouderlijk gezag heeft. Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid.

Toestemming ouders

Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig als ze naar het buitenland reizen. Dit geldt voor elk land van bestemming, ongeacht de leeftijd van uw kind. Het paspoort is in alle landen te gebruiken als geldig reisdocument voor uw kind. In sommige landen kan uw kind met een identiteitskaart reizen. Het paspoort en de identiteitskaart voor personen jonger dan 18 jaar zijn 5 jaar geldig.

Toestemmingsformulier verstrekking Paspoort/Nederlandse Identiteitskaart aan minderjarige

Veilige kopie identiteitskaart

Pas op voor identiteitsfraude. Hierbij maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Met de KopieID app maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitskaart. Hebt u geen KopieID app? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid hoe u identiteitsfraude kunt herkennen en voorkomen.

Extra functie

Identiteitskaarten die u vanaf 1 januari 2021 aanvraagt, hebben een extra functie. U kunt ermee inloggen bij onder meer de overheid, het onderwijs, de zorg en uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij het gemeentehuis, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Hierin staat hoe u de inlogfunctie kunt activeren.

Bij overlijden

Bij overlijden kunt u de documenten bij de gemeente ongeldig laten maken of inleveren.

Meer informatie over de identiteitskaart

Op de website van de Rijksoverheid vindt u nog meer informatie over de identiteitskaart.

Wat heb ik nodig?

  • Alle identiteitskaarten en paspoorten die u nog heeft. Ook als ze zijn verlopen.
  • Een pasfoto in kleur die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s.
  • Geld of een bankpas. U betaalt direct bij de aanvraag.

Aanvullend voor kinderen onder 12 jaar

  • Een brief met toestemming van alle personen (meestal beide ouders) die het gezag hebben over het kind. Dit regelt u in het gemeentehuis of via het Toestemmingsformulier.
  • (Kopie van) het identiteitsbewijs van beide ouders. Of van degene die het gezag heeft.
  • Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag van hun identiteitskaart.
  • Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag.

Wat moet ik doen?

  • U vraagt de identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u woont. Kinderen die een eigen identiteitskaart willen, moeten ook naar de gemeente komen.
  • U moet uw identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag, want daarna vervalt uw identiteitskaart. Haalt u ook een identiteitskaart voor uw kind op? Neem uw kind dan mee.
  • Is uw identiteitskaart verlopen? Dan levert u die in bij de gemeente.
  • Is uw identiteitskaart (ernstig) beschadigd? Dan vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan. Ook levert u de oude identiteitskaart in bij de gemeente.

Lichamelijke of verstandelijke beperking

Als u door een lichamelijke of verstandelijke beperking niet persoonlijk een identiteitskaart kunt aanvragen, kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen. Bij twijfel vraagt de gemeente u om een medische verklaring.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

  • Als uw identiteitskaart in Nederland kwijt is of gestolen, kunt u direct een nieuwe aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
  • Als u verzekerd bent tegen diefstal, is aangifte doen bij de politie wel aan te raden.
  • Als u onmiddellijk op reis moet, kunt u een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
  • Als u uw oude identiteitskaart terugvindt, bent u verplicht die in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.
  • Als u uw identiteitskaart in het buitenland verliest, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit hebt u nodig voor uw verzekering. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.
  • Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een nooddocument aan.
  • Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Wat kost het?

2024

Soort identiteitsbewijsNormale aanvraagSpoedtoeslagGeldigheid
Identiteitskaart vanaf 18 jaar€ 75,80€ 57,0510 jaar
Identiteitskaart t/m 17 jaar€ 40,90€ 57,055 jaar

2025

Soort identiteitsbewijsNormale aanvraagSpoedtoeslagGeldigheid
Identiteitskaart vanaf 18 jaar€ 78,50€ 59,1010 jaar
Identiteitskaart t/m 17 jaar€ 42,35€ 59,105 jaar

Te downloaden

Bent u tevreden over deze pagina?