Gehandicaptenparkeerkaart

Wat is het?

Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen in alle EU-landen, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland. U moet zich wel houden aan de lokale parkeerregels.

Er zijn 3 soorten kaarten.

Bestuurderskaart

  • U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken.
  • U kunt zelf auto rijden.

Passagierskaart

  • U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken.
  • U kunt niet zelf auto rijden. U heeft continu de hulp van een bestuurder nodig.

U kunt ook een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart aanvragen. Bijvoorbeeld als u blijvend in een rolstoel zit.

Instellingenkaart

Het bestuur van een instelling waar mensen met een beperking verblijven, kan voor het vervoer van de bewoners een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen.

Wat moet ik doen?

  • U vraagt de gehandicaptenparkeerkaart aan bij de gemeente.
  • Een medische instantie onderzoekt uw lichamelijke beperking. De gemeente bepaalt welke instantie dit doet.

Online afspraak maken

DigiDAanvraag Gehandicaptenparkeerkaart

U kunt ook het pdf-bestand invullen, uitprinten en ondertekenen en met 2 pasfoto's inleveren bij de gemeente.

Te downloaden

Hoe werkt het?

  • De parkeerkaart staat op naam van een persoon.
  • De parkeerkaart staat niet op kenteken. U kunt de kaart voor elke auto gebruiken.
  • De parkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig.

Wat heb ik nodig?

  • Uw geldige identiteitsbewijs
  • Een recente pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen
  • Bewijs van medisch onderzoek

Wat kost het?

Voor het in behandeling nemen van de aanvraag zijn leges verschuldigd. Het maakt hierbij niet uit of de kaart wordt toegekend of afgewezen. U betaalt bij de aanvraag een bedrag ad € 45,00. Dit bedrag dient vooraf betaald te worden.

Hoe betalen?

U betaalt met iDeal of met creditcard  (Visa/Mastercard). De betaling wordt direct verwerkt.

Levering en verzending

Zodra wij uw betaling ontvangen, verwerken wij uw aanvraag. Per product vindt u per product hoe lang dit duurt.

Opmerkingen over ontvangen product

Is er iets niet in orde met het ontvangen product, neemt u dan contact op met Publiekszaken.

Vragen

Ook voor andere vragen kunt u ons bellen op telefoonnummer (0495) 677 111.

Bij overlijden

Bij overlijden de gehandicaptenparkeerkaart bij de gemeente inleveren.