Waarom is dit een thema?

De gemeentelijke ambitie om het openbaar groen een multifunctionele gebruiksfunctie te geven staat of valt bij effectief communiceren. Ook voor de gewenste samenwerking tussen gemeente en bewoners is goede communicatie een voorwaarde. Niet alleen door achteraf te ‘zenden’ vanuit de gemeente, maar vooral door te overleggen, te luisteren, te inspireren en te faciliteren. Alleen dan zal het groenbeleid echt onderdeel worden van de werk- en denkwijze van zowel gemeente als bewoners.

Welke ambitie hebben we?

Met de communicatie willen we het volgende bereiken:

  • zo veel mogelijk inwoners en gemeentelijke medewerkers enthousiast krijgen voor de thema’s in dit groenbeleidsplan, en ze enthousiast houden
  • zo veel mogelijk inwoners laten bijdragen aan het realiseren van de thema’s, en er over laten meedenken
  • de ‘groene thema’s’ in alle gemeentelijke projecten vanzelfsprekend meenemen, en erkenning van de meerwaarde van slim combineren van projecten met groene thema’s
  • de groene thema’s van de gemeente duidelijk maken aan buurgemeenten, provincie, waterschap en andere overheden en organisaties; door samenwerking met deze organisaties de groene thema’s versterken

Hoe gaan we die ambitie bereiken?

Communicatie is veel meer dan éénmalig uitleg geven over het groenbeleidsplan. Regelmatig terugkerende boodschappen zijn belangrijk. Daarbij staat vooral de uitleg van het ‘grotere belang’ centraal. We gaan goed uitleggen aan de inwoners hoe we omgaan met het groen, en waarom keuzes zijn gemaakt. Ook informeren we de inwoners op de juiste momenten over projecten en activiteiten.

Hiervoor maken we een korte en krachtige communicatiestrategie. Daarin kunnen de volgende onderdelen aan de orde komen:

Vooraf  – wat gaat er gebeuren en waarom

  • informeren en uitleggen
  • benoemen grotere belang achter werkzaamheden, zoals het vergroten van de biodiversiteit.

Tijdens – wat zijn we aan het doen

  • informeren en uitleggen

Na afloop – wat hebben we gedaan en hoe houden we het in stand

  • delen van succesvolle projecten en initiatieven
  • inwoners aan het woord laten in filmpjes, berichten, artikelen, interviews (‘ambassadeurs’ met goede voorbeelden)
  • praktische bewonersinitiatieven in de schijnwerpers zetten
  • gemeente moet het goede voorbeeld geven voor alle thema’s, en die goede voorbeelden delen via de website of de lokale krant

Algemeen – periodiek

  • een regelmatig terugkerende column in veel bekeken/gelezen media
  • successen vieren

Praktische acties

  • plaatsen van informatieborden bij initiatieven, zoals bij wadi’s en bloemrijke bermen, maar ook bij bestaande bijzonderheden, bijvoorbeeld wetenswaardigheden van een gebied dat men passeert
  • gericht informeren belanghebbenden, zoals omwonenden van een locatie waar een project plaats gaat vinden
  • veelheid van communicatiekanalen gebruiken: sociale media, nieuwsbrieven, wijkbladen, website, gerichte e-mail aan belangengroeperingen etc.
  • routes beschikbaar stellen met folders en via website gemeente; in .pdf en .gpx.

Welke voorbeelden hebben we al?

De gemeente heeft bij het opstellen van het nieuwe groenbeleidsplan nadrukkelijk de inwoners geraadpleegd. In de beginfase is overlegd met een aantal belangenverenigingen, en is een enquête gehouden. De gemeente heeft de resultaten van de enquête gepubliceerd op haar website, en teruggekoppeld in het Groenoverleg en met de Themaraad. Zo weten de betrokkenen wat er met alle inbreng gebeurt.

Bij vrijwel alle projectvoorbeelden in ‘Goed voorbeeld doet goed volgen’ is in meer of mindere mate gecommuniceerd met de inwoners van Nederweert. Soms alleen met een kort persbericht, soms door intensieve bewonersavonden.

Voorbeelden

Folder ‘Aanplant bomen Nederweert 2019’